Informasjon fra smittevernansvarlig

I forbindelse med den pågående pandemisituasjonen, er det selvsagt en rekke hensyn vi som arrangører må ta. Her følger en kort oversikt over hvordan vi tenker oss at festivalen skal kunne avvikles på en trygg måte for oss alle sammen. Mye av dette er nok kjent fra før, men vi tåler en gjentagelse. Det er jo også slik at vi følger myndighetenes anbefalinger og regler, og som vi nå alle har lært, kan de forandre seg på kort varsel. Vi kommer til å følge med, og tilpasse våre tiltak etter de til enhver tid gjeldende retningslinjer.
Det som ikke er avklart enda kommer vi nærmere tilbake til det når vi har mottatt nødvendig informasjon.

VED ANKOMST

Først og fremst, har du symptomer? Da spurter du til nærmeste testsenter og følger beskjedene fra kommunen din. Du reiser IKKE på festival!

Du kan ikke komme inn på festivalområdet uten at dette er avklart med oss. Det vil bli derfor bli strengere regler for innsjekk i år til spesifikke tider.

  • Koronasertifikat: Vi kommer til å be deg vise oss koronasertifikatet ditt.
    Sjekk at du kan logge deg på helsenorge.no, slik at du kan dokumentere for oss at du er i den gruppa regjerningen kaller beskyttet. Altså:
    • Fullvaksinert
    • Fått en vaksine for 3-15 uker siden, eller
    • Har testet positivt for covid i løpet av de siste 6 mnd. ( fhi.no)
  • Oppfyller du ingen av disse kravene, må du vise til en negativ test.
    Vi kommer nærmere tilbake til hvordan dette skal gjennomføres i praksis når vi har fått svar fra myndighetene om hvilke krav som gjelder. Det kan bli slik at vi hurtigtester ved ankomst, at du selv må sørge for å ha en fersk negativ test, eller mest sannsynlig en kombinasjon av disse to løsningene.

UNDER OPPPHOLDET:

Vi kan jo dette nå?  Ingen klemming. Ingen håndhilsning. Hold avstand, minst en meter!
Tenk over dette også når det er leirbål og jam; I år er ikke året der du prøvespiller instrumentene til alle vennene dine… Plukk dine egne strenger. Håndhygiene, håndhygiene, håndhygiene…

Håndhygiene: Vi kommer til å sørge for at håndsprit, såpe og vann er tilgjengelig i fellesarealene.

Måltider: Det er stor plass i matsalen, vi må ha minst en meter mellom oss også når vi køer for mat, og når vi sitter og spiser.

Renhold: Daglig renhold på Gulsrud vil bli innskjerpet.

Jam: Vi oppfordrer alle til å oppholde seg mest mulig ute. Jam i peisestua er veldig hyggelig, men vi kan ikke være der alle sammen samtidig. Men vi kan spre oss! Noen i peisestua, noen i partytelt, noen på verandaen osv.
Dette finner vi gode løsninger på sammen.

Innendørs overnatting: Når det gjelder innendørs overnatting er dagens retningslinjer at vi kan ha to deltagere på hvert 4-mannsrom. Du kan selvsagt booke et rom sammen med flere fra din husstand.
Dermed blir det færre plasser for innendørs overnatting i år, og det kan være lurt å være tidlig ute med å bestille.

Overnatting i telt: Ikke del telt med kompisen din. Skaff deg ditt eget, og sov virusfritt og trygt.

Konserter: Vi har valgt å avlyse kirkekonsert og konserten på Fjordvåg i år, for å holde mobiliteten nede. Det selges også kun festivalpass, i hvert fall foreløpig. Vi blir en mindre festival i år, men håper og tror det er forståelse for dette slik situasjonen nå engang er. Det blir festivalkveld med konserter fredag og lørdag.

Innkjøp/handling: Vi tenker også litt på dette med handling. Vi vil finne løsninger slik at ikke alle er nødt til å reise i butikken hver for seg, daglig. Nærmere info om dette kommer.

Smittestopp: For alles sikkerhet oppfordrer vi alle til å ta i bruk Smittestopp-appen.
Finn info her: https://www.helsenorge.no/smittestopp/

Har du spørsmål, refleksjoner, tanker eller innspill rundt dette?
Send en mail til Hege (smittevernansvarlig), så vil hun svare så fort hun kan: hbstyrvold@hotmail.com

Sammen skal vi klare å gjennomføre en forsvarlig og fin festival! Vi gleder oss.